fbpx

Écrit par 15 h 00 min National, Québec

Survol de la Semaine du 12 au 18 novembre

Québec / Canada

Netflix: Les artistes québécois attendent toujours les investissements (FR)

Lors d’un récent épisode de «Tout le monde en parle», le coanimateur de la populaire émission, Dany Turcotte, a demandé au premier ministre Justin Trudeau pourquoi il n’avait pas encore entendu parler d’investissements importants de la part de Netflix au Québec depuis l’annonce de l’an dernier. -Giuseppe Valiante, La Presse Canadienne

Les présidents de l’ADISQ inquiets pour l’avenir de la chanson québécoise (FR)

Réunis à l’occasion des 40 ans de l’association, les anciens et l’actuel présidents de l’ADISQ demandent au public d’encourager plus que jamais la musique d’ici, entre autres menacée par la consommation musicale sur les plateformes d’écoute en ligne.

-Radio-Canada

Harcèlement sexuel à l’OSM: l’enquête sur Charles Dutoit est non concluante (FR)

L’enquête interne ouverte à l’Orchestre symphonique de Montréal relativement à deux plaintes de harcèlement sexuel visant Charles Dutoit n’a pas permis de colliger suffisamment d’informations, indique l’OSM mardi.

-La Presse Canadienne

Canada’s Leading Distributors of Indie Music Joining Forces (AN)

Two of Canada’s leading independent distributors, Toronto’s Outside Music and Montreal’s Distribution Select, the largest independent distributor of CDs and videos in Canada, are joining forces to strengthen and better serve the independent sector nationwide.

-Karen Bliss, Billboard

Le CRTC approuve l’acquisition du géant de la radiodiffusion Newcap par Stingray (FR)

Bien que cette transaction concerne le marché anglophone, certains avantages tangibles bénéficieront au marché francophone.

-l’ADISQ

Schools across Ontario invited to apply for support for musical instrument programs (AN)

Publicly funded schools across Ontario are now invited to submit expressions of interest to The Three Rs Music Program for musical instrument repair grants of up to $2,500, and requests for refurbished instruments. The Three Rs Music Program Portal provides a one-stop location to facilitate requests and applications.

-Music Canada Cares

Sortie amère de Mario Pelchat contre l’ADISQ… et Hubert Lenoir (FR)

Au lendemain du Gala de l’ADISQ, Guylaine Tanguay a fait connaître sa déception de ne pas avoir remporté le Félix de l’Interprète féminine de l’année. En entrevue à l’émission Style Libre, diffusée sur les ondes d’ICI Première, Mario Pelchat a fait écho aux propos de la chanteuse country, tout en se permettant de critiquer sévèrement l’académie, et de lancer quelques flèches à Hubert Lenoir et à Klô Pelgag.

Jean-François Vandeuren, Huffington post

L’imprésario de Klô Pelgag répond à Mario Pelchat (FR)

Lundi matin à l’émission Style libre, sur les ondes d’ICI Première, le chanteur et producteur Mario Pelchat s’en est encore une fois pris à l’ADISQ, à son mode de scrutin et à certains des gagnants du gala de dimanche.

-Josée Lapointe, La Presse

«Tout le monde en parle»: Mario Pelchat et Guylaine Tanguay nuancent leurs propos sur l’ADISQ, mais… (FR)

À la suite de la controverse ayant découlé des propos tenus par Mario Pelchat et Guylaine Tanguay au lendemain du plus récent Gala de l’ADISQ, il était inévitable que les deux artistes soient invités tôt ou tard à Tout le monde en parle.

Jean-François Vandeuren, Huffington post

Nocturnal Cities brings something new to Nova Scotia Music Week (AN)

Music Nova Scotia wants to grow the nighttime economy, starting this weekend in Truro.

-Tara Thorne, The Coast

Canadian Independent Publisher Ole Acquires a 50% Ownership Stake In SB21 (AN)

Independent music publisher ole has reached a deal with SB21 Music Publishing to acquire 50% ownership of its music catalog.

-Ashley King, Digital Music News

Marie-Mai fait le point sur ses ruptures amoureuse et professionnelle (FR)

Marie-Mai était de passage à Tout le monde en parle, ce dimanche 11 novembre, pour parler de son sixième album, Elle et moi, sorti vendredi dernier. Un album que l’auteure-compositrice-interprète considère, d’une certaine façon, comme son premier en carrière.

Jean-François Vandeuren, Huffington post

Scène francophone : l’urgence de trouver des solutions (FR)

Devant la diminution des ventes de disque, la pression est de plus en plus forte sur les diffuseurs de spectacle. Selon la directrice sortante du Réseau des organisateurs de spectacle de l’est du Québec (ROSEQ), Solange Morrissette, ceux-ci font face à un mur. Il est donc urgent de trouver des solutions et que l’État appuie activement le milieu des arts de la scène.

-Sylvie Mousseau, Acadie Nouvelle

Navigating the new music model: It’s all about nostalgia, man (AN)

Montreal’s famed indie bands have an important tool for navigating economic uncertainty in the age of music streaming services and cratering album sales: nostalgia.

-Erik Leijon, The Montreal Gazette

La CMRRA conclut un accord de licence avec Amazon Music (FR)

L’agence de droits de reproduction la plus large au Canada ouvre les portes à Amazon Music et au lancement hier de son service de diffusion de musique en prime, Amazon Music Unlimited.

-Newswire

Une catégorie «francos» au Gala country ontarien (FR)

Le prochain Gala de la Country Music Association of Ontario (CMAO) – 19 juin 2019 – reconnaîtra les musiciens country franco-ontariens en leur ouvrant une catégorie spécifique, au sein de sa compétition.

-Yves Bergeras, Le Droit

Making Sense of the Canadian Digital Tax Debate, Part 6: Ensuring Internet Companies Pay Their Fair Share of Income Tax (AN)

The series on digital tax issues concludes with the most conventional tax issue: how to ensure that large corporations pay their fair share of income tax for profits generated in Canada.

-Michaelgeist.ca

Ces artistes qui font le choix de la sobriété (FR)

J’ai parlé aux artistes qui répondent à ceux qui auraient tendance à croire qu’il faut se claquer quatre bouteilles de vin et deux baggies pour arriver à pondre une œuvre intéressante.

-Marie Darsigny, Vice Québec

Music Canada Makes A Mark At Music Policy Forum Summit (AN)

The 2018 Music Policy Forum Summit took place October 26-27 at Georgetown University in Washington, DC. The event brought together a collection of musicians, researchers, policymakers, industry and nonprofit leaders, and other stakeholders for a wide-ranging exploration of some of the most promising and exciting thought leadership in the music and policy space.

-FYIMusicNews

La nouvelle école de musique de l’UdeS inaugurée (FR)

Les 25 ans de l’école de musique de la faculté des lettres et sciences humaines de l’Université de Sherbrooke ont été soulignés en grande pompe jeudi avec l’inauguration de ses nouvelles installations, réalisées au coût de 9,5 millions de dollars.

-Ici Estrie

Les créatrices de musique célébrées par des Classiques de la SOCAN dans le cadre du Gala de la SOCAN 2018 à Montréal (FR)

La crème de la crème des auteurs-compositeurs, compositeurs de musique à l’écran, éditeurs de musique et acteurs importants de l’écosystème musical se sont réunis à La Tohu, à Montréal, pour la 29e édition du Gala de la SOCAN durant lequel plus de 50 prix ont été remis afin de souligner le talent créatif québécois.

-Newswire

La SOCAN lance Dataclef, sa division de services musicaux (FR)

Grâce à la « Suite Dataclef », les organisations de collecte et les ayants droit pourront maximiser leur retour sur investissement dans les services d’arrière-guichet grâce à des outils de redevances hautement évolutifs, multiterritoriaux et multidroits.

-Newswire

Le karaoké : une technologie réglée comme du papier à musique (FR)

Phénomène mondial, le karaoké a aussi sa petite histoire au Québec. Il y a 35 ans, l’émission Allo Boubou présentait le premier appareil de karaoké commercialisé au Canada. Nos archives témoignent de la progression de cette invention japonaise au pays.

-Radio-Canada

International

Because Acquires 50% Stake In French Promoter Super! (AN)

European indie powerhouse Because has acquired a 50 percent stake in Super!, one of France’s leading promoters. Terms were not disclosed for the deal, which sees Super! join promoters The Talent Boutique (Metronomy, London Grammar), PiPôle (Jorja Smith, LCD Sound System) and Corida as part of Because’s live music arm, the Corida Group.

-Richard Smirke, Billboard

Apple Music, Spotify, Tidal pèsent 75% des revenus de l’industrie musicale US (2,55 milliards) (FR)

Selon la RIAA, 2,55 milliards de dollars de ces revenus proviennent d’abonnements payants à Apple Music, Spotify, Tidal et d’autres concurrents.

-Ibou Kane, Senegalinfos

« D’ici 10 ans, la marché africain de la musique deviendra plus grand que le marché européen » (FR)

C’est la prédiction et le pari d’un spécialiste: le PDG d’Universal Music monde, Lucian Grainge, qui en est persuadé et qui va joindre la parole et le geste.

-Rudy Léonet, RTBF

Artists Earn Record $10.8 Billion, Battle For More Royalties (AN)

Music, video and other artists are earning a record $10.8 billion in royalties a year, according to figures released last week. Yet the artists say that they deserve still more and they will fight for it.

-Mark Beech, Forbes

Les Spice Girls partent bel et bien en tournée… mais sans Victoria Beckham (FR)

Les Spice Girls ont confirmé, ce lundi 5 novembre, qu’elles se réuniront pour une tournée de six spectacles en juin 2019, au Royaume-Uni.

-Agence France-Presse

Eventbrite Announces Eventbrite Music as It Plans to Sunset the Ticketfly Brand (AN)

Over a year after acquiring middle market competitor Ticketfly for $200 million from Pandora, Eventbrite has announced a new ticketing solution specifically designed for independent music venues, promoters and festivals.

-Taylor Mims, Billboard

With ‘A Star Is Born,’ Live Nation Gains Hollywood Clout (AN)

After contributing $10 million and tapping Ticketmaster to market hit movie, concert promoter pushes further into film and TV

-Anne Stelle, Wall Street Journal

Nouveau Facebook Permet Aux Utilisateurs D’Ajouter De La Musique À Leurs Profils Et Des Postes (FR)

Une nouvelle fonctionnalité permet aux utilisateurs d’ajouter de la musique des photos et vidéos présentés sur leur fil d’Actualité ou leur Facebook Histoire.

-VictoriaDroit

Musicians only received 12% of the music industry’s $43 billion revenue in 2017 (AN)

Despite being the foundation of the industry, musicians are often cut out of the revenue equation

-Lake Schatz, Consequence of Sound

How the MMA Could Shift Music’s Wealth From Labels to Publishers — and Impact Companies That Own Both (AN)

If the newly passed Music Modernization Act (MMA) delivers more streaming revenue to music publishers and songwriters, who will see their slice of the pie shrink?

-Ed Christman, Billboard

How Christine and the Queens became Chris  (AN)

It’s far preferable for an artist to have attained mainstream success by letting the mainstream find them than to have explicitly courted the mainstream.

-Ben Rayner, Toronto Star

LIVE NATION SELLS 85M TICKETS IN 2018 SO FAR, POSTS RECORD QUARTERLY REVENUE OF $3.8BN (AN)

The company’s revenue for the three months ending September 2018 was a record $3.8 billion, up 11% year-on-year.

-Music Business Worldwide

MEWEM, programme de mentorat pour les entrepreneuses de la musique (FR)

L’objectif du programme est de rendre pérenne l’entreprise (des candidates sélectionnées) par l’accompagnement et le transfert d’expérience de la mentore, en renforçant un réseau de professionnelles de l’industrie musicale et en valorisant les modèles féminins de réussite.

-IRMA

CISAC Reports Global Publishing Grew 6% to $9.4B in 2017, Smaller Regions Showing Greatest Gains (AN)

CISAC, the International Confederation of Societies of Authors and Composers, which collects data from 239 collection management organizations in 121 countries, reports that music publishing collections grew 6 percent to €8.336 billion ($9.4 billion) in 2017 from €7.863 billion ($8.87 billion) in 2016.

-Ed Christman, Billboard

AIF Festival Congress report: The rise of non-music experiences (AN)

The Association Of Independent Festivals’ (AIF) annual Festival Congress kicked off yesterday at Sheffield’s Crucible Theatre. The event featured panels covering subjects from cashless payment systems to the new PRS festival tariff, while speakers included Secret Cinema founder Fabien Riggall, influencer and blogger Zoe London and Dan Wood of games and interactive entertainment trade body, Ukie.

-James Hanley, Music Week

George Martin’s son remixes The White Album even if The Beatles ‘ostracized my dad’ while making it (AN)

Producer Giles Martin wasn’t even born when his famous Beatles’ producing father, George aka The Fifth Beatle, wrestled with The Fab Four while making their 1968 eponymous double-disc otherwise known as The White Album.

-Jane Stevenson, Toronto Sun

How Streaming Powered the Global Hit – Exclusive White Paper (AN)

By April 2018, YouTube’s Top 5 music videos could boast more than 18 billion views combined. When South Korea’s Gangnam Style clinched the first 1 billion-views video in 2012, it seemed to be a novelty from Asia.

-Mediatainment finance via MIDEM

Varia

Musique : les majors sont-elles has been ? (FR)

Avec l’arrivée d’internet, ces majors ont-ils toujours leur place dans le paysage musical ? “Désormais, grâce à la technologie, un artiste peut s’enregistrer seul, faire ses arrangements seul, et diffuser ses titres sur internet… toujours seul”.

-Amélie Petitdemange, Les Echos

UX RESEARCH: HOW ONE ORGANIZATION SPENT ALMOST NOTHING TO LEARN SOMETHING PRICELESS (AN)

We’ve all heard the cry of arts organizations in search of seemingly elusive new audiences. But at every organization for which I’ve worked­—organizations of all sizes and various disciplines—getting new audiences was never really the problem.

-Aubrey Bergauer, Capacity Interactive

Écouter de la musique au travail améliore la productivité (FR)

Pour beaucoup de professionnels, écouter de la musique au travail est relaxant, aide à limiter les distractions et peut accroître la concentration et la productivité, particulièrement dans les environnements de travail plus occupés », déclare David King, président d’Accountemps au Canada.

-Maryse Boice, 37e Avenue

The Enthusiast: My fluency in the Irish language is gone, but the influence of Gaelic poetry has never left (AN)

You will find it stated online that the Irish language, the Gaelic spoken in Ireland, is a dying language. When O’Connell composed her poem in 1773, she was at the end of a sturdy tradition, oral and written. By the 1850s, following the Great Famine, the Irish-speaking population was decimated and the language reduced, the literature almost obliterated.

-John Doyle, The Globe & Mail

Why Are Christmas Albums Released the Last Weekend of October? (AN)

On Oct. 26, the first major crop of Christmas releases arrived, from John Legend, Gwen Stefani and Pentatonix. But with the holiday itself two months away, what’s the rush? “The straight answer is the physical market,” says John Fleckenstein, co-president of RCA Records, Pentatonix’s label. “Christmas albums tend to be multigenerational, and thus, they skew very heavily on the physical side.”

-Lyndsey Havens, Billboard

Après Spotify, Tencent Music se tourne à son tour vers Wall Street (FR)

Pour séduire les investisseurs, le numéro un chinois du streaming musical va devoir convertir son énorme base d’utilisateurs en abonnés payants.

-Frédéric Shaeffer, Les Echos

4 Ways Savvy Music Marketers Keep Over 90% of Teens Glued to Their Ads on Snapchat (AN)

It’s not just about going to where your audience is.  It’s about deeply understanding that platform, and what its users want to see.

-Bret Cameron, Digital Music News

Rock & Roll’s Anxiety of Influence (AN)

Greta Van Fleet are the latest in a long line of bands slagged for obvious musical borrowing. But is sounding like an earlier act really such a bad thing? Experts weigh in.

-Matt Wake, Rolling Stone

Inside the booming business of background music (AN)

Once derided, the successors to muzak have grown more sophisticated – and influential – than any of us realise.

-Jake Hulyer, The Guardian